EFSA Sää

EFSA Sää
Havaintoaika 23.6. klo 09:20
Tuuli 3 m/s, 40 °
Vaihtelee 350 ° - 70 °
Näkyvyys Yli 10 km
Pilvet Ei alle 1,5 km
Lämpötila 18 °C
Kastepiste 9 °C
Kosteus 56 %
Ilmanpaine 1011 hPa
Etusivu arrow Torsio
Torsio

JOKAPOJAN KUITUTORSIO

Jäykät kuitutorsiot ovat yleistyneet viime vuosina kovaa vauhtia, mutta olen kuullut myös epäilyjä; on vaikeaa tehdä tarpeellisia työkaluja, pitäisi hankkia kaikenlaisia uusia aineita ja opetella käyttämään niitä. Jokunen on myös palannut vanhoihin ratkaisuihin tai ostokamaan parin epäonnistuneen kokeilun jälkeen. Tässä esittelen nyt ratkaisun, jolla on melko pitkälle varsinaisten kuiturakenteiden edut, mutta toteutus on ihan vanhaa tuttua vuosikymmenten aikana opittua. 

Voimapaperitorsio

Idea on yksinkertainen: Rakennetaan ihan normaali puurakenteinen siipi, jossa on koko profiilin korkuinen keskisalko (esim Sulka, Alfa....). Sen verran voisi rakennetta muuttaa, että keskisalon I-palkki muutetaan E-palkiksi, jossa uumatäyte on paarrerimojen takareunassa. Syy selviää tuonnempana.

Päällystetään siiven etureuna keskialkoon asti ohuella voimapaperilla. Nyt paperi liimataan myös keskisalkoon kiinni. Kiristetään normaalisti vedellä ja annetaan kuivua yön yli jigissä tai pöydällä oikein harituksin. 

Kevlarlankaa

Jo pelkkä voimapaperitorsio pariin kertaan lakattuna tekee siivestä niin jäykän, että se voidaan päällystää vedenpitäväksi millä tahansa kalvolla, mutta nykyvaatimukset täyttäväksi kiertojäykkyys saadaan, kun torsion ympärille kierretään ohutta (ohkaisinta mahdollista?) kevlarlankaa 45 asteen kulmaan kaariväliä vastaavaan tiuhuuteen. 

Tyveä voi vahvistaa paperoimalla muutaman kaarivälin siiven keskeltä voimapperilla. Se on kuitenkin parasta tehdä vasta tässä vaihessa, että kevlarvahvikkeet tulevat myös siiven tyveen.

Kun paperi ja kaikki puurakenteet keskisalon takapinta mukaanlukien lakataan pariin kertaa saponilakalla, tartttuu kevlarlanka paperiin ja myös salkoon ja antaa lähes saman kiertojäykkyyden kuin ohut kevlartorsio. Kevlar vahvistaa myös kovasti keskisalkoa, varsinkin kun salon täytteet ovat rimojen takareunassa ja kevlarlanka sitoo rimat palkiksi.

Jos ihan nykyaikaa meinataan tehdä, voi myös kaaret päällystää ohuilla hiilikuituliuskoilla, joko esikovetetulla n. 0,1 millin yksisuuntaishiililaminaatilla tai sitten sivelemällä kaaren pintaan valkoliimaa ja muutaman karvan yksisuuntaista hiiltä. Tähän samaan liimaan tarttuu sitten myös pinnoite lämpöaktivoimalla. Ensikokeiluissa voi toki käyttää vain hiukan kovempaa balsaa kaarissa.

Muovia pintaan

Kun kokeilet nyt siiven kiertojäykkyyttä, on helppo todeta, että siiven voi viimeistellä ilman ja kosteuden pitäväksi millä tahansa kalvolla vain ulkonäkö- tai painotavoitteiden mukaan. SaLKossa olemme käyttäneet ennenkaikkea 8..12 myyn hopea/kultamylaria molemmin puolin tai yläpinnalla Lite Spania. Alapinnalla mylar on paljon lujempaa esim. korsien pistoja vastaan. Mylar on myös hiukan keveampää kuin Lite. Kovaan menoon voi panna pintaan Mica-filmiä, johon ei tule reikiä huonolla puukollakaan! 

Kevyttä ja jäykkää

Näin saatu siipi on jäykempi ja kevyempi kuin vastaava modelspanilla paperoitu ja vedenpitäväksi lakattu. Myös valmistusajassa säästää muutaman päivän, kun lakkauskertoja jää pois 3..5. Ulkonäköä tekee värikkäillä kalvoilla ja silitysraudalla vähän kömpelömpikin rakentaja.

 

kirjoittanut Ossi Kilpeläinen

 
© 2024 Savonlinnan Lentokerho ry